Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
شارژ ایرانسل شارژ همراه اول شارژ تالیا بخش سلامت - وبلاگ شیمی - زندگی - سلامت wellcome to my weblog
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

90/11/20
3:10 عصر

دریا درمانی (تالاسوتراپی) چیست؟

بدست عمران دهقان در دسته

دریا درمانی در گروه طب جایگزین و مکمل جای می گیرد. این شیوه درمانی شامل دوش گرفتن و پاشیدن آب گرم دریا، گذاشتن رسوب‎های دریایی و مرهم های جلبکی یا استشمام بخارات دریایی است.


دریا درمانی

دریا شاهکار طبیعت و جهان ناپیدایی است که بشر هنوز به ژرفای عظمت و ماهیت آن پی نبرده است. مهم تر از همه آن که رابطه بسیار تنگاتنگی با اصول حیات و تشابه با موجودات زنده و سلول های زنده دارد.

 

دریا درمانی (thalassotherapy) از تالاسا (thalassa) که واژه یونانی است و به معنای دریا می باشد برگرفته شده است و مترادف با کاربرد پزشکی آب دریا است.

 

دریا درمانی یا تالاسوتراپی تنها به شنا کردن محدود نمی شود، بلکه به چیزهایی که در سطح، زیر و پیرامون دریا نیز وجود دارند مربوط می شود.این شیوه درمانی، اشکال گوناگونی را به خود می گیرد که شامل دوش گرفتن و پاشیدن آب گرم دریا، گذاشتن رسوب‎های دریایی و مرهم های جلبکی یا استشمام بخارات دریایی است.

اماکن توریستی و درمانی که دارای خزینه های آب گرم دریا هستند، خدمات پوشاندن بدن با جلبک‎ها و رسوبات دریایی را نیز ارائه می دهند.

 

آب و هوای دریایی، در ابتدا محرک قوا و سپس نیرو بخش و نیز آرام بخش به ویژه در ارتفاعات مجاور دریا می باشد.

در کنار دریا استفاده از اشعه خورشید (آفتاب درمانی) و هوا درمانی بر روی پوست بدن عملا امکان پذیر می باشد که لازم است هنگام استفاده از آن تدریجا میزانش را اضافه کنند

داخل شدن در آب دریا، در ابتدا باعث انقباض رگ های خونی در سطح بدن و لرزش به سبب سرما گشته و سپس انبساط رگ ها شروع می شود، دستگاه گوارش و تنفس تحریک شده و سرانجام افراد احساس بهتری پیدا می کند.

حمام گل دریایی برای درمان بیماری هایی مانند بیماری رگ های لنفاوی، نرمی استخوان (راشیتیسم)، فلج ، چاقی و ... مفید است.

چنین تصور می رود که ویژگی های آب دریا اثرات سودمندی بر منافذ پوست دارد و عناصر منیزیم، پتاسیم، فسفات کلسیم و سدیم که در آب دریا یافت می گردند، از طریق پوست جذب می شوند.

 

هر چند اثربخشی این شیوه درمانی از دیدگاه علمی هنوز مورد کنکاش قرار نگرفته است، اما دریا درمانی در گروه طب جایگزین و مکمل جای می گیرد و با توجه به نگرش مثبت به طب جایگزین در هزاره جدید و آموزش اصول این نوع طب در دانشکده های پزشکی مدرن، می توان چنین تصور نمود که با رشد شتابان دریا درمانی نیز روبرو خواهیم بود. هم اکنون در فرانسه سالانه 200 هزار نفر از خدمات دریا درمانی استفاده می کنند.

 

با توجه به استقبال گسترده از دریا درمانی در اروپا، انجمن چشمه درمانی اروپا (European Spas Association)، کاربرد دریا درمانی را در درمان بیماری‎های مزمن مانند بیماری های تنفسی و پوستی مجاز دانسته و تعریف استاندارد و جامعی را در مورد دریا درمانی ارائه داده است.

بر اساس این تعریف، دریا درمانی برنامه جامع درمانی، پیشگیری و ارتقای سلامت است که می بایست تحت مراقبت های پزشکی و توسط افراد ماهر این رشته به کار رود. همچنین این شیوه می‎بایست در مکان هایی به کار برده شود که در مجاورت آب و هوای دریایی باشد، هر چند می توان آب دریا را در استخرها شنا نیز استفاده کرد. همچنین بر اساس نظر این انجمن، می‎توان از رسوبات یا جلبک های دریایی نیز در موارد گوناگون استفاده کرد.

 

نور طبیعی خورشید نیز برای درمان (heliotherapy) به کار می رود، هر چند که در شرایط نامساعد آب و هوایی، از اشعه ماورای بنفش به عنوان جایگزین می توان استفاده نمود. همچنین اقدامات دیگری برای سلامت مانند آرامش بخشی، تغییر الگوی تغذیه ای و بدنی نیز همزمان انجام می‎شوند.

در حقیقت بخشی از دریا درمانی، تغییر در الگوی زندگی است که در پی رهایی فرد از استرس های زندگی مدرن بوده و فرد را در اقیانوسی از نور خورشید دریایی و ذرات دریا که در هوا شناورند رها می سازد. این ذرات به بخش‌های عمیق تر دستگاه تنفسی وارد شده و در حبابچه های ریوی اثرات خود را نشان می دهند.

 

میزان بالای اشعه ماورای بنفش خورشیدی در ساحل دریا، بر روی متابولیسم کلسیم نیز اثر می گذارد. عناصر نایاب دریا همراه با منیزیم، منگنز و کبالت که در دفاع طبیعی و ایمنی بدن مؤثرند نیز از طریق شنا کردن در آب گرم دریا، جذب می شوند.

نکته قابل توجه این است که افراد عصبانی و افرادی که به بیماری های حاد و سل دچار هستند، باید از اقامت در کنار دریا صرف نظر نمایند.

 

روش های دریا درمانی

1- شن درمانی (Psamma Therapy)

شن دریا را در مخازنی می ریزند و این مخازن طوری می چرخند که متناوبا با آب گرم و داغ دریا آغشته می شوند. این شن داغ و مرطوب برای بعضی از اعضای بدن و گاهی برای تمام بدن به کار برده می شود. بزرگ ترین اثر شن درمانی ایجاد تعرق (Dehydration) است و این ویژگی مخصوصا برای بهبود مفاصلی که به علت ضربه و تصادف متورم گردیده اند بسیار مفید است.

2- درمان به وسیله باد ( Anemo Therapy)

گاهی ضمن دریا درمانی، از نسیم ملایم دریایی نیز استفاده می شود. برای انجام این کار باید افراد بسیار ماهر با عنایت به سرعت، جهت و ارتفاع باد آن را جهت درمان بیماران مورد استفاده قرار دهند. باد می تواند در ازدیاد گردش خون و تبادل املاح در پوست نقش مهمی ایفا کند.

3- درمان بوسیله آفتاب (Helio Therapy)

آفتاب درمانی یکی از ویژگی های مهم از دریا درمانی می باشد. باید به این نکته توجه داشت که آفتاب درمانی بدون سایه، چتر و باد، مضر و حتی گاهی مهلک می باشد.

 

مزایای دریا درمانی نسبت به آب درمانی

1- آب دریا چگال تر و دارای دانسیته بیشتری می باشد و بدین وسیله شرایط بی وزنی را آسان تر و بهتر فراهم می نماید. لذا اعضایی که انجام حرکت برای آنها در هوا ممکن نیست، این امکان را در آب دریا خواهند داشت.

2- نشستن بیمار در ساحل دریا و استنشاق هوا و مشاهده افق، زیبایی های دریا، شنیدن صدای امواج و لذت بردن از نعمت های خدا بیمار را به وجد می آورد. گردش در ساحل دریا و قدم زدن در آب دریا ماهیچه های بیمار را تقویت و نیرومند می سازد.

3- هنگام شنا کردن در دریا، امواج آب بیمار را به بالا و پایین می برد و او را می چرخاند که مجموعه این حرکات همراه با حرکت مفاصل، باعث ترشح اندورفین شده و مریض را به وجد می آورد و در او احساس شعف و لذت ایجاد می نماید که خود انگیزه ای برای فعالیت است.

 

* هشدارها

از آنجا که سردی آب دریا و گاهی وزش شدید باد، بیماری را بدتر می کند و درد را افزایش می دهد، دریا درمانی به جز طی دوران بسیار کوتاه و نیز در مناطق حاره امکان پذیر نمی باشد.

استخر دریا درمانی

آب دریا باید از نظر درجه حرارت برابر درجه حرارت بدن بوده یعنی 37 درجه سانتیگراد باشد و حتی گاهی برای بعضی از بیماران باید 40 تا 42 درجه باشد، لذا کشورهای اروپایی برای این که دریا درمانی را در تمام فصول سال داشته باشند، بوسیله لوله های مخصوص، آب دریا را از عمق دریا که عاری از میکروب و آلودگی است ، در استخرهای ویژه جمع می کنند و سپس آن را گرم نموده و با ساختن اتاق های مخصوص و گرم خانه های ویژه برای خشک نمودن بیمار (به وسیله اشعه ماورای بنفش و ...) و با عنایت به تمام نکات ایمنی و پزشکی،  دریا درمانی را انجام می دهند.


90/11/18
4:42 عصر

علائم و عوامل خطر 6 نوع سرطان گوارشی

بدست عمران دهقان در دسته


سرطان اصطلاحی برای گروهی از بیماری‌ها است که در آن سلول‌های غیرطبیعی بدن، بدون کنترل تقسیم می‌شوند و می‌توانند به سایر بافت‌ها تهاجم کنند. سرطان یک بیماری منفرد نیست، بلکه بسیاری از بیماری‌ها را شامل می‌شود. بیش از 100 نوع متفاوت سرطان وجود دارد.

 


دستگاه گوارشی انسان

 

1- سرطان معده

عوامل خطر سرطان معده:

- مردان دو برابر زنان

- در سنین بالای 55 سال

- عفونت معده با میکروب هلیکوباکتر

- سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان معده

- کشیدن سیگار

ـ مصرف غذاها و گوشت دودی و نمک‌سود، کنسروها

- مصرف کم میوه‌جات و سبزیجات

 

علائم سرطان معده:

ـ سوء هاضمه یا سوزش سردل

ـ احساس درد یا ناراحتی در شکم

ـ تهوع و استفراغ

ـ اسهال یا یبوست

ـ نفخ شدید پس از صرف غذا

ـ بی‌اشتهایی

ـ ضعف و خستگی

ـ خونریزی به صورت استفراغ خونی یا خون در مدفوع

سرطان کولون

 

2- سرطان روده

عوامل خطر سرطان روده:

- سن بالای 50 سال

- سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده بزرگ یا راست روده

- سابقه ابتلا به پولیپ روده بزرگ و کولیت السروز (زخم های متعدد در روده بزرگ)

 

علائم سرطان روده:

- تغییرات در اجابت مزاج

- خون در مدفوع

- اسهال، یبوست و یا احساس عدم تخلیه کامل

- کاهش قطر مدفوع

- ناراحتی عمومی شکم (دفع دردناک، گاز شکم، نفخ، احساس پری و یا دل درد)

- کاهش وزن بدون علت

- خستگی

- استفراغ

سرطان دهان

 

3- سرطان دهان

عوامل خطر سرطان دهان:

- استعمال دخانیات

- نوشیدن الکل

- خوردن غذاهای داغ و یا بسیار تند

- نوشیدنی های داغ

- وارد آوردن ضربه به مخاط دهان، مخصوصا موقع تند غذا خوردن

- وارد آمدن ضربه به وسیله لبه های تیز دندان های پوسیده، پرکردگی دندان و یا روکش دندان در دراز مدت و عدم اصلاح آنها

- استفاده زیاد از ادویه جات و رنگ های غذایی

- قرار دادن وسایل مختلف و آلوده در دهان

- استرس و فشارهای روحی روانی

- عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

 

علائم سرطان دهان:

- وجود بافت زخمی و مجروح و ملتهب در دهان بیش از یک ماه

- مشاهده کبودی و ورم بی دلیل در دهان

- احساس درد و سختی به هنگام جویدن، بلع و حرکت دادن زبان

- وجود لکه های سفید و قرمز روی لثه و زبان و یا دیواره های دهان

- بی حسی زبان

- گرفتگی و یا خشن شدن صدا به مدت بیش از 6 هفته

مری

 

4- سرطان مری

عوامل خطر سرطان مری:

- در منطقه دشت مغان تا دشت گرگان و در حاشیه بالایی دریای خزر و در کل مسیر جاده ابریشم و در حاشیه دریای مازندران سرطان مری شایع است.

- در افراد بیشتر از 50 سال و در هر دو جنس ایجاد می شود، اما در مردان شایع تر است.

- سیگاری‌ها، الکلی‌ها و افرادی که سابقه بیماری‌های مری دارند

- ریفلکس یا بازگشت غذا و اسید معده به مری و آسیب مخاط مری

عوامل مختلفی در ریفلکس دخیل‌اند از جمله: افزایش حجم معده در اثر پرخوری، مصرف الکل، دراز کشیدن بلافاصله پس از صرف غذا.

- التهاب مری یا ازوفاژیت

- مصرف مواد پیش‌ساز سرطان‌زا مانند نیتریت‌ها که به ماده سرطانزای نیتروزآمین تبدیل می‌شوند و به وفور در مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس وجود دارند.

- مصرف روغن جامد، قند و شکر، انواع شیرینی و دسر، انواع ترشی و نوشابه گازدار و کنسرو، مصرف ماهی دودی و شور، کلم‌شور و خیارشور و سموم قارچی در سبزیجات ترش‌شده و…

- مصرف نوشیدنی داغ مثل چای داغ

- برخی مایعات اسیدی و قلیایی نیز به آسیب و التهاب مری کمک می‌کنند.

- وراثت و جهش‌های ژنتیکی

- ابتلا به سرطان‌های سر و گردن می‌تواند خطر سرطان مری را افزایش دهد.

- چاقی خطر ابتلا را تا چهار برابر افزایش می‌دهد.

- بیماری‌هایی مانند آشالازی (اختلال حرکتی عضله مری)، مری بارت، بیماری سلیاک، سندرم هاول- اوانس و سندرم پلومر- وینسون در افزایش خطر سرطان مری نقش دارند.

- ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که یک ویروس مولد سرطان است.

- تنگی‌های ناشی از تشعشع، برخی کمبودهای ویتامینی و کمبود آهن نیز احتمال سرطان مری را افزایش می‌دهند.

 

علائم سرطان مری:

- کاهش وزن

- احساس توده و برجستگی در گلو

- بلع دردناک غذا و درد انتشار یابنده به سینه یا پشت

- رگورژیتاسیون (بالا آمدن غذای هضم‌شده از معده بدون زور و فشار)

- غذای هضم‌ نشده همراه با تنفس بدبو

- سکسکه

- استفراغ

- بی‌اشتهایی

- خشونت صدا

- خونریزی‌های گوارشی

- درد و عفونت‌های مکرر ریوی

در صورتی که سرطان به خارج از مری انتشار یابد، اغلب نخست به غدد لنفاوی می‌رود. در مراحل بعدی به کبد، ریه‌ها، مغز و استخوان‌ها گسترش می‌یابد.

 

سرطان کبد در سیروز کبدی

 

5- سرطان کبد

عوامل خطر سرطان کبد:

- سابقه‌ هپاتیت

- الکلی‌ بودن‌

- مصرف‌ قرص‌های‌ ضد حاملگی‌- استفاده‌ از استروییدهای‌ آنابولیک برای‌ افزودن‌ بر حجم‌ عضلات‌

- نیمی از بیمارانی‌ که‌ سرطان‌ کبد دارند، قبلا دچار سیروز کبدی بوده‌اند.

- هپاتیت‌ B یا C

 

علائم سرطان کبد:

- وجود یک‌ توده‌ سفت‌ در قسمت‌ بالایی‌ و در سمت‌ راست‌ شکم

- کاهش‌ وزن‌ و بی‌اشتهایی‌

- ندرتاً زردی‌ چشم‌ها و پوست‌

- احساس‌ ناراحتی‌ در شکم‌ که‌ شبیه‌ حالتی‌ است‌ که‌ انگار ماهیچه‌ دچار کشیدگی‌ شده‌ باشند.

- پایین‌ افتادن‌ قندخون‌ (ضعف‌، تعریق‌، گرسنگی‌، لرزش‌ و سردرد)

- تب

- وجود مایع‌ در شکم‌

- بزرگ‌ شدن‌ طحال

- مستعد شدن‌ به‌ خونریزی‌ گوارشی‌

موقعیت کیسه صفرا

 

6- سرطان کیسه صفرا

عوامل خطر سرطان کیسه صفرا:

- وجود سنگ و التهاب در کیسه صفرا

- افراد مبتلا به باکتری بیماری حصبه (سالمونلا) و کسانی که حامل این باکتری هستند، 6 برابر سایرین در معرض ابتلا به سرطان کیسه صفرا قرار دارند.

- وجود کیست صفراوی در مسیری که صفرا را از کبد و کیسه صفرا به قسمت اول روده کوچک می برد و پر از صفرا می شود.

- سیگار کشیدن

- مواد شیمیایی صنعتی مثل آزوتولون (ترکیبات نیتروژن دار) و ترکیبات شیمیایی مثل نیتروزآمین ها می توانند باعث ایجاد سرطان کیسه صفرا شوند. لذاکارگران کارخانجات لاستیک و فلزات بیشتر به این سرطان مبتلا می شوند.

- بیشتر افراد مبتلا، بالای 70 سال سن دارند.

- ارث و ژنتیک

- تقریبا زنان سه برابر مردان مبتلا می شوند.

- پولیپ های کیسه صفرا : در این حالت، از سطح داخلی دیواره کیسه صفرا، توده ای به سمت خارج رشد می کند.

- در افراد چاق یا کسانی که اضافه وزن دارند بیشتر دیده می شود.

- رژیم غذایی که حاوی کربوهیدرات زیاد و فیبر کم است، احتمال ابتلا به این سرطان را زیاد می کند.

- وجود عفونت ناشی از میکروب هلیکوباکتر (عامل زخم معده)

 

علائم سرطان کیسه صفرا:

- درد در قسمت فوقانی و سمت راست شکم

- تهوع و استفراغ

- پوست بدن، سفیدی چشم و بافت های مختلف بدن زرد رنگ می شوند.

- بزرگ شدن کیسه صفرا

- بی اشتهایی

- کاهش وزن

- ورم شکم

- خارش شدید بدن

- مدفوع سیاه قیری‌شکل


90/11/17
11:1 عصر

دلایل خستگی جسمی

بدست عمران دهقان در دسته

    امروزه‌ ضعف، خستگی‌ و سرگیجه، از جمله‌ مسائل‌ و شکایات‌ رایج‌ است. خیلی‌ها گله‌ دارند که‌ احساس‌های‌ نامطلوبی‌ را در طول‌ روز تجربه‌ می ‌کنند و توان‌ و نیرویشان‌ در حد قابل قبول نیست. این‌ قبیل‌ شکایت‌ها می ‌توانند علل‌ گوناگونی‌ داشته‌ باشند، بنابراین‌ آن‌ چه‌ در درجه‌ اول‌ اهمیت‌ دارد، تشخیص‌ درست‌ علت های این‌ مشکلات‌ است.

 

علت‌ سرگیجه‌ چیست؟

     واژه‌ «سرگیجه» که‌ توسط‌ بسیاری‌ از افراد به‌ کار گرفته‌ می ‌شود، می‌ تواند بیانگر حالت‌های‌ کاملاً متفاوتی‌ باشد. به‌ طور کلی‌ یک‌ مفهوم‌ آن‌ «سرگیجهِ حقیقی» است؛ یعنی‌ وضعیتی‌ که‌ فرد احساس‌ می ‌کند فضای‌ اطرافش‌ در حال‌ چرخش‌ است. اما غالباً وقتی‌ افراد از سرگیجه‌ گله‌ می‌کنند، منظورشان‌ این‌ است‌ که‌ احساس‌ ضعف‌ و سبکی‌ در سر دارند یا چشمشان‌ سیاهی‌ می‌ رود. بنابراین‌ اگر برای‌ رفع‌ این‌ مشکل‌ به‌ پزشک‌ مراجعه‌ کنید، احتمالاً اولین‌ کاری‌ که‌ او انجام‌ می ‌دهد تشخیص‌ این‌ مسئله‌ است‌ که‌ شما دقیقاً چه‌ مشکلی‌ دارید و چه‌ حالتی‌ را تجربه‌ کرده‌اید.

 شایع‌ ترین‌ علت‌ خستگی‌ درازمدت‌ افسردگی‌ است. در این‌ موارد، خستگی‌ ممکن‌ است‌ با اختلال ‌هایی‌ در خلق‌ و روحیه، اشتها و خواب‌ همراه‌ باشد.

 

بدن‌ انسان‌ به‌ چند ساعت‌ خواب‌ در شبانه‌ روز نیاز دارد؟

     اصولاً ابتدایی‌ ترین‌ علت‌ خستگی‌ ممکن‌ است‌ کم‌ بودن‌ میزان‌ استراحت‌ باشد؛ و شاید شما به‌ دنبال‌ یافتن‌ یک‌ معیار ثابت‌ برای‌ میزان‌ «کافی» خواب‌ باشید. اما باید توجه‌ داشت‌ که‌ افراد مختلف‌ از این‌ لحاظ‌ با یکدیگر تفاوت‌ دارند. بعضی ‌ها در یک‌ شبانه ‌روز با کمتر از شش‌ ساعت‌ خواب‌ قادر به‌ انجام‌ فعالیت‌هایشان‌ هستند و بعضی‌ دیگر به‌ بیشتر از نُه‌ ساعت‌ خواب‌ نیازمندند. معمولاً افراد مضطرب ، افسرده‌  و منزوی‌ به‌ خواب‌ بیشتری‌ نیاز دارند.

 

ارتباط‌ غذا با خستگی‌

     کمبود موادغذایی‌ از جمله‌ پروتئین ، مواد کالری‌زا و ویتامین‌ها  می ‌تواند باعث‌ ایجاد خستگی‌ شود. این‌ کمبود ممکن‌ است‌ در اثر سوء تغذیه‌ یا کم ‌بودن‌ این‌ مواد در رژیم‌ غذایی‌  باشد یا ناشی‌ از سوءهاضمه‌ یا اِشکال‌ دستگاه‌ گوارش‌ در جذب‌ این‌ مواد

 

نقش‌ مسمومیت‌ در ایجاد خستگی‌

     مسمومیت‌ چه‌ به‌ صورت‌ بلع‌ مواد سمی‌ و چه‌ استنشاق‌ آنها، می‌ تواند موجب‌ خستگی‌ شود. برای‌ مثال، امروزه‌ مونواکسیدکربن‌ و فلزهای‌ سنگین‌ موجود در هوای‌ شهرهای‌ بزرگ‌ از جمله‌ عوامل‌ مسمومیت‌زا هستند؛ و اگر شما مدتی‌ طولانی‌ در ترافیک‌ شهر، از این‌ هوای‌ آلوده‌ استنشاق‌ کنید، علت‌ خستگی ‌تان‌ ممکن‌ است‌ «مسمومیت» باشد. در ضمن‌ لازم‌ است‌ اشاره‌ای‌ هم‌ به‌ داروها بکنیم؛ بعضی‌ داروها مستقیم‌ یا غیرمستقیم‌ می ‌توانند باعث‌ ایجاد خستگی‌ شوند؛ از جمله‌ داروهای‌ خواب‌ آور و آرام‌ بخش، ضدحساسیت‌ها و اغلبِ داروهای‌ مسکـّن. گاهی‌ بعضی‌ داروها بر کیفیت‌ خواب‌ اثر می‌ گذارند و افراد مصرف ‌کننده‌ به ‌رغم‌ کافی ‌بودن‌ زمان‌ خوابشان، احساس‌ خستگی‌ می‌ کنند. بنابراین‌ ضروری‌ است‌ که‌ داروها تنها با نظر پزشک‌ مصرف‌ شوند.

 

حالت‌های‌ روحی‌ و روانی‌

     حالت‌های‌ روحی‌ و روانی‌ تا میزان‌ بسیار زیادی‌ در ایجاد حس‌ خستگی‌ مؤثرند. شایع‌ ترین‌ علت‌ خستگی‌ درازمدت‌ افسردگی‌ است. در این‌ موارد، خستگی‌ ممکن‌ است‌ با اختلال ‌هایی‌ در خلق‌ و روحیه، اشتها و خواب‌ همراه‌ باشد. از آنجا که‌ افسردگی‌  ممکن‌ است‌ به‌ شکلی‌ خفیف‌ و مخفیانه‌ وجود داشته‌ باشد، در هر فردی‌ که‌ علت‌ خاصی‌ برای‌ خستگی‌ یافت‌ نشد، باید به‌ فکر افسردگی‌  بود. همچنین‌ گاهی‌ بعضی‌ افراد، به‌ خصوص‌ دخترهای‌ جوانی‌ که‌ بیش‌ از حد نگران‌ وزن‌ و ابعاد بدنشان‌ هستند، به‌ شکلی‌ غیرعادی‌ از خوردن‌ غذا اجتناب‌ می ‌کنند که‌ پیامد آن‌ می ‌تواند سوءتغذیه‌ و طبعاً خستگی‌ باشد.

کمبود موادغذایی‌ از جمله‌ پروتئین، مواد کالری‌زا و ویتامین‌ها می ‌تواند باعث‌ ایجاد خستگی‌ شود.

 

تشخیص‌ علت‌ خستگی‌ درازمدت‌

     از آنجا که‌ گاهی‌ بیماری‌های‌ جسمی‌ علت‌ ایجاد خستگی‌ هستند ممکن‌ است‌ پزشک‌ در معاینه، شواهدی‌ مبنی‌ بر وجود آنها پیدا کند، مثلاً علائمی‌ از بیماری‌های‌ قلبی ، کم خونی، بیماری‌های‌ غدد درون‌ریز، بیماری های‌ کبد ، بدخیمی‌ها و عفونت‌ها. بنابراین‌ پزشک‌ ابتدا با گرفتن شرح‌ حال، اطلاعاتی‌ به‌ دست‌ می ‌آورد و سپس‌ معاینه‌ عمومی‌ انجام‌ می ‌دهد. ممکن‌ است‌ پزشک‌ در این مرحله، برای‌ بررسی‌ مسائلی‌ از قبیل‌ کم خونی ، اختلالات‌ املاح‌ بدن، اختلالات‌ غدد درون‌ریز (از جمله‌ بیماری‌ قند ، بیماری‌های‌ غدد فوق‌ کلیه‌ و تیروئید )، عفونت‌ها و بدخیمی‌ها، آزمایش‌هایی‌ درخواست‌ کند.

 

آیا ممکن‌ است‌ بعد از انجام‌ بررسی‌ها، علت‌ مشخصی‌ برای‌ خستگی‌ درازمدت‌ یافت‌ نشود؟

    بله؛ اصطلاحی‌ وجود دارد به‌ نام‌ « سندرم‌ خستگی‌ مزمن » ؛ که‌ در این‌ حالت‌ خستگی‌  شدید و طولانی‌ مدت‌ و مشکلات‌ خفیف‌ عمومی‌ از قبیل‌ گلودرد و بدن ‌دردهای‌ گذرا مشاهده‌ می‌شود. این‌ بیماری‌ معمولاً زنان‌ 20 تا 45 ساله‌ را مبتلا می‌ کند و غالباً در کسانی‌ دیده‌ می ‌شود که‌ زندگی‌ فعال‌ و پر استرسی‌ دارند. در گذشته‌ تصور می ‌شد علت‌ این‌ بیماری‌ ویروس‌ها باشند، اما امروزه‌ به‌ نظر می‌ رسد علت‌ آن‌ مجموعه ‌ای‌ از استرس ، افسردگی‌  و احتمالاً آلرژی‌  باشد.


<      1   2   3   4   5   >>   >